Ter info een interessant rapport met een uitgebreide vergelijking van
belastingheffing in Nederland en DuitslandRelevant citaat mbt vermogensrendementheffing:
Citaat:
"De heffing over kapitaalinkomsten neemt een geheel eigen plaats in het Duitse inkomstenbelasting stelsel. Er geldt een uniform tarief voor de gezamenlijke inkomsten uit kapitaalvermogen. Waardeveranderingen die behaald worden met kapitaalvermogens worden belast, waardoor iedere inkomst uit een kapitaalbelegging belastbaar is." (pagina 54)
Dat tarief is 25% (dus lager dan inkomstenbelasting en niet progressief; wel een solidariteitsheffing voor hoge inkomens)
Verliezen uit kapitaalvermogen kunnen verrekend worden met kapitaalinkomsten, dus er treden geen absurde randverschijnselen op:
Citaat:
"Satz 3 en 4 bepalen dat niet-verrekende verliezen uit kapitaalvermogen de inkomsten verminderen die belastingplichtigen in het volgende belastingjaar uit kapitaalinkomsten verwerven (Verlustvortrag)" (pagina 70)
Het rapport legt ook uit hoe dat in zijn werk gaat. Dit maakt in elk geval duidelijk dat een systeem waarbij werkelijk rendement belast wordt niet slechts theoretisch is, maar realistisch en haalbaar, omdat dit in Duitsland sinds 2009 al zo wordt toegepast. Let op: hierin worden ook de (werkelijke) winsten bij vervreemding van bezit (bijvoorbeeld verkoop van aandelen) belast, maar niet de jaarlijkse toename van boekwaarde (=virtuele winst)! Dit had ik een poosje terug ook al eens aangevoerd in een ander draadje, wat toen door anderen als 'onrealiseerbaar' terzijde werd geschoven.
Vrijwel elk land heft belasting op inkomsten uit kapitaal. Vermogensbelasting (belasting op het vermogen zelf) is bijna overal afgeschaft (ook in Nederland inderdaad bij de invoering van ons huidige stelsel in 2001). De fictieve vermogensrendementheffing die wij hebben is echter vrij uniek en komt praktisch gezien neer op een vermogensbelasting. Dat is mijns inziens dan ook de reden dat er nu geklaagd wordt. Daarbij moet vermeld worden dat bij een goed rendement, het systeem in Nederland veel 'gunstiger' uitpakt dan de oplossing van ons omringende landen.
Zoek zelf maar eens op hoe het in Belgie zit. Ik heb er net eea over gelezen, maar ik vind dat deze bijdrage nu wel lang genoeg is geworden.
Uiteraard wordt er altijd wel ergens over geklaagd. Ik denk zelf dat dit Duitse systeem zo slecht nog niet is. Het lijkt mij een stuk rechtvaardiger dan wat we nu hebben in Nederland. Daarbij gaan zeer vermogende mensen die goede rendementen weten te behalen wel meer belasting betalen, maar dat lijkt me ook niet onredelijk.
Verder nog wat info over wat andere landen op.
http://www.z24.nl/ondernemen/belasting- ... -nederlandDenk dus niet dat in de meeste andere landen vermogensrendement geheel onbelast is!