BillGates schreef:
Voor iedere bovengemiddeld presterende is een benedengemiddeld presterende. Het is nu eenmaal feitelijk onmogelijk dat alle beleggers beter dan gemiddelde resultaten halen.
Dat is een waarheid als een koe.
BillGates schreef:
En wat ik bedoel te zeggen, het gokken is maar een voorbeeld, één iemand kan beter presteren dan het gemiddelde, maar je moet je beleid niet op de bovengemiddelden richten maar op de gemiddelden.
Nu ga je naar mijn mening de fout in, want je veronderstelt hier stiekem dat beleggen min of meer willekeur is (en daarom gaf je het gokken ook als voorbeeld, denk ik). Nogmaals: ik meen dat met de juiste kennis over bedrijven, het verwachte resultaat hoger dan het gemiddelde is. Garanties op individuele beleggingen zijn er natuurlijk nooit, maar het is dan zeker ook geen willekeur meer. Let op: ik zeg hier niet dat je beter presteert met veel kennis van beleggen. Daarmee voorkom je misschien wel beginnersfouten, maar is nog steeds de kans dat je veel meer dan gemiddelde prestaties behaalt niet erg groot. Als je 'verstand hebt' van de business waarin je belegt, en weet hoe het bedrijf waarin je belegt opereert in hun ecosysteem, dan is er zeker meer mogelijk. Je kunt je afvragen: als dit bedrijf een lening van me zou willen en de opbrengst van mijn hoofdsom is afhankelijk van hun groei en winstgevendheid, zou ik dan vertrouwen in hen hebben om die lening te geven (en waarom)? Als het antwoord dan 'nee', en/of 'geen idee' is, dan is het waarschijnlijk beter om er niet in te beleggen. Als je daar doordacht 'ja' op kunt zeggen, dan voorspel ik beter dan gemiddelde resultaten. De gemiddelde belegger graaft namelijk niet (zo diep).