Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 27 apr 2024 4:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 2:26 pm 

Geregistreerd: zo 26 apr 2009 4:31 pm
Berichten: 26
Nu deze stand van ruim 3% rente is bereikt vraag ik mij zelf af wat voor nut hebben de eerste 3 termijndeposito's van 3 maanden 2.6% / 6 maanden 2.75% / 9 maanden 2.85% zelfs 1 jaar vastzetten heeft geen zin meer in mijn optie.

Is het niet tijd voor bezinning bij de LPB en de deposito's iets te verhogen ?

Groetjes Grego


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 2:52 pm 
Stuiver

Geregistreerd: zo 21 sep 2008 9:52 am
Berichten: 62
Laat LPB de klantenstop maar opheffen dan zal de rest ook omhoog moeten gaan met de rente
en zal LPB in Q3 de opslag vermoedelijk ook niet kunnen verlagen.
Ik heb gelukkig een rekening bij LPB dus ze mogen blijven stijgen.

_________________
De enige bank die ik vertrouw is de vensterbank


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 3:26 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Exact Greco!

Dat was dus ook mijn bevinding en daarom heb ik dit gemeld aan de klantenservice van LPB en hen op het feit gewezen dat de rentevergoeding in mei hoogstwaarschijnlijk al hoger zal worden dan de depositotarieven tot en met 1 jaar.

En dat klopt, nu de rentevaststelling van de vrij-opneembare LPB spaarrekening voor mei 2011 uitkomt op 3,02% effectief (2,98% nominaal).
Derhalve zijn de door Greco genoemde deposito-tarieven tot en met het 1-jarig deposito volstrekt achterhaald en dát heb ik dus aan de LPB servicedesk gemeld met als verzoek wat het standpunt van LPB is m.b.t. die conclusie en of er hernieuwde (lees: hogere) LPB-depositotarieven te verwachten zijn.

Tot op heden nog geen antwoord gehad, maar dat heeft natuurlijk te maken met de rentevaststelling voor de maand mei en het feit dat de LPB zelf ook wel weet dat ze niet meer in de pas lopen met haar deposito-vergoedingen.

Zoals in mijn vorige reactie vermeld, is DE grote vraag óf de LPB überhaupt nog behoefte heeft cq gaat hebben aan (nog) meer cashflow, de opheffing van de klantenstop en het daardoor binnenhalen van extra kapitaal, het MOETEN verstrekken van hogere rentevergoedingen aan hun reeds bestaande particuliere ÉN zakelijke klanten door hun koppeling van het 1-maands Euribor-tarief én de kwartaalopslagen van 2011.

Die opslagen kunnen dan wel gewijzigd worden, tot nu tot belooft Q2 behoorlijk in hun nadeel uit te pakken en moeten ze voor de bestaande clientèle 3,02% rente vergoeden in mei 2011 en als de Euribor zo door blijft stijgen -welke verwachte stijging zij in 2010 dus zeer goed hebben geanalyseerd cq voorspeld (daardoor ook de aanpassing van de opslag naar 4x per jaar ipv 1x per jaar)- zal de rentevergoeding voor de maand juni wellicht nog een aantal tienden van procenten hoger uitvallen.

Voor Q3 kunnen wij LPB spaarders waarschijnlijk uitgaan van een neerwaartse aanpassing van de opslag van 1,75%.
Óf de concurrentie moet dusdanig meegaan in de LPB tarieven dat de LPB toch in de pas blijft lopen en dat die Q3 opslag gelijk blijft of maar zeer beperkt neerwaarts zal worden bijgesteld, dit natuurlijk gebaseerd op de 1-maands Euribor...wie weet hoe hard deze blijft groeien in de 2e helft van 2011.

Ook een belangrijk punt is de vraag of überhaupt de behoefte nog bestaat bij de LPB om kapitaal te blijven behouden cq extra aan te trekken door mee te gaan in verhogingen op de vrij opneembare spaarrekening dan wel concurrerende deposito's aan te bieden.
Want op het gebied van deposito's hebben ze niet of nauwelijks enige beweging laten zien.
Dat kan een teken aan de wand zijn, de LPB is natuurlijk een bijzondere bank met een héél ander doel dan een "echte" bank. De financiëringsbehoefte voor het bedrijf achter de LPB kan wellicht geheel vervuld zijn en als dat zo is, dan zullen ze -ik hoop natuurlijk van niet- met die gedachte in het achterhoofd, een geheel andere strategie gaan uitstippelen.

Tot die tijd blijft de LPB in mijn ogen een prima bank met maandelijkse rente-uitbetaling én nu dus met de hoogste rente op een vrij-opneembare spaarrekening zonder beperkende voorwaarden voor volwassenen.

Ik voorspel / gok dit scenario:

(de vaste opslag voor Q2 is vastgesteld op 1,75 voor april-mei-juni 2011)
Mei 2011: 1-maands Euribor 28/04: 1,23% + opslag Q2 van 1,75% = 2,98% nominaal / 3,02% effectief.
Juni 2011: 1-maands Euribor 30/05: 1,33% + opslag Q2 van 1,75% = 3,08% nominaal / 3,12 % effectief.

Opslag Q3 zal neerwaarts worden bijgesteld naar 1,65% ipv 1,75% voor juli-augustus-september 2011)
Juli 2011: 1-maands Euribor 29/06: 1,38% + opslag Q2 van 1,65% = 3,03% nominaal/3,07 % effectief.
Augustus 2011: 1-maands Euribor 28/07: 1,45% + opslag Q2 van 1,65% = 3,10% nominaal/3,14 % effectief.
September 2011:1-maands Euribor 30/08: 1,55% + opslag Q2 van 1,65% = 3,20% nominaal/3,24 % effectief.

Let op, dit is slechts een gok, ik "gok" dat de Euribor tarieven zullen blijven stijgen en ik "gok" ook op een neerwaartse bijstelling van de vaste renteopslagen voor Q3 en Q4.

Dit alles is natuurlijk koffiedik kijken, ik kan (helaas) niet in de LPB-strategie koekeloeren en ook kan ik niet weten wat de concurrentie zal gaan doen met de vergoedingen op spaargelden, al laat die de afgelopen maand(en) wel degelijk een inhaalslag zien.

Wat betreft de Euribor-tarieven zou ik er zomaar flink naast kunnen zitten.
Maar gelet op de reeds aangekondigde renteverhogingen van de ECB is die gok op de stijging van de Euribor-tarieven niet geheel ongegrond.

Conclusie: fijntjes afwachten, financiële berichten en analysen blijven lezen, Euribor-tarieven blijven begluren én de rentestijgingen van de andere banken afwachten.

Veel plezier met het "gluren" naar en hopen op een voortzetting van de verhogingen op de gemiddelde rentevergoeding van in elk geval boven de 3% op de vrij-opneembare spaarrekening en flink hogere deposito-tarieven voor de 1- tot 5-jarige deposito's die binnen het depositogarantiestelsel van de DNB vallen.

Groeten, Moneymaker!!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 3:40 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Karel Spaargraag schreef:
Hou Bernanke vanavond maar in de gaten.
Die geeft vanavond de eerste persconferentie uit de geschiedenis van de FED.


Nou, dat ziet er in elk geval voor de waarde van de USD niet al te best uit.
Natuurlijk is dat op zijn beurt weer ongunstig voor de export vanuit de EU naar de USA.

Hier nog een tweetal berichtjes die relevant zijn m.b.t. renteverhogingen en de uitspraak van Bernanke dat er
voorlopig geen renteverhoging door de FED zal worden doorgevoerd, dit in tegenstelling tot de ECB op 5 mei!!!
http://twitter.com/search?q=%23renteverhoging


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 4:41 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
@Moneymakert leuke scenario's voor een "normale" bank, alleen LpB is geen normale bank, LpB haalt bij mijn weten alleen goedkoop geld op voor de financiering van zijn lease activiteiten, ze hebben dacht ik ruim voldoende opgehaalt maar moeten er wel voor waken dat het niet wegstoomt, dus ze zullen ze een nette rente blijven vergoeden maar ook niet meer dan dat(vandaar ook de aanpassing in januari), ik denk dat het ze wel bevalt zo, met relatief weinig klanten (en sores) lekker goedkoop financieren, probeer maar eens te lenen tegen deze tarieven ......


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 4:54 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
Moneymakert schreef:
(...) het feit dat de LPB zelf ook wel weet dat ze niet meer in de pas lopen met haar deposito-vergoedingen.
(...)
Want op het gebied van deposito's hebben ze niet of nauwelijks enige beweging laten zien.

Als je in het lijstje kijkt zie je dat LeasePlan met de deposito's voor de meeste looptijden nog steeds bovenaan staat. Waarom zouden ze de rente van die deposito's dan willen verhogen? Ook LeasePlan-bank is geen filantropische instelling en zal voor deposito's echt geen hogere vergoeding willen betalen als dat niet nodig is.

Als andere banken de rente op deposito's gaan verhogen en daarmee over LeasePlan heen gaan zal LeasePlan wel vanzelf volgen. Maar tot die tijd verwacht ik bij LeasePlan in ieder geval geen verhoging van de deposito-rente.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 5:15 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
Kniertje schreef:
maar moeten er wel voor waken dat het niet wegstoomt,

Als je zou weten dat voornamelijk Provincies, gemeentes, waterschappen en woningcoöperaties daar nu klant zijn, loopt dat zo'n vaart niet.
Die instanties zitten veel liever bij LPB, dan opnieuw een warrig en rampzalig verhaal zoals bij bijv. IceSave aan te gaan.
Ik vermoed daarom ook dat de voordeur officieel wel op slot zit, maar de achterdeur wagenwijd open staat voor dergelijke instanties.
Veel minder gez.... eh gezeur dan met particuliere klanten. :mrgreen:

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Laatst bijgewerkt door 1500 op do 28 apr 2011 5:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 5:22 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Kniertje schreef:
...dus ze zullen ze een nette rente blijven vergoeden maar ook niet meer dan dat(vandaar ook de aanpassing in januari)


Die aanpassing in januari was toch wel te verwachten?
Die zou er ook zijn geweest als het een "normale" bank was geweest.
Zouden ze nu nog rekenen met een opslag van 2,1% dan lopen ze wel heel ver voor op de rest.

Verder ben ik het wel met je eens. Volgens mij heeft LPB genoeg rekeninghouders en willen ze er alleen voor zorgen dat ze niet weglopen.
Ze weten bij LPB natuurlijk ook dat ze te maken hebben met de spaarders die er niet zo'n moeite mee hebben om hun geld te verhuizen naar een andere bank.
Dus om een uittocht van geld te voorkomen, moeten ze aan de hoge kant blijven zitten met de rentes.

Geld in deposito's biedt dan toch wat meer zekerheid voor LPB, omdat dat geld niet zomaar weggehaald kan worden.
Daarom is het toch niet heel raar als ze ook wat aan die percentages zouden doen.

Maar we wachten de rentemail maar weer rustig af.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 5:23 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6738
Wellicht dat er nog hogere % in het verschiet liggen...

viewtopic.php?f=46&t=5401&p=49116#p49116

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Laatst bijgewerkt door juanj op do 28 apr 2011 6:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 6:22 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
De koppeling met euribor is ook geen echte vastigheid, ook "echte" banken schermen er mee maar toen ie nog hoog stond hoorde je ze er minder vaak over, nu doen ze (de banken) net of het een ijzeren wet is, maar het toch niet anders dan een interbankcair tarief, geld dus dat ze onderling kunnen lenen en uitlenen maar het moet toch ergens (spaarders) vandaan komen, en ook de ECB zal niet zomaar uitlenen, er moet wel iets tegenover staan, eigen vermogen en/of spaargeld dus.

Maw. een lage Eribor komt de banken goed uit en roepen zie je wel we kunnen biet anders, maar als de het ze niet uit komt trekken ze een ander plan !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 7:21 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
2.98% nominaal, 3,02% effectief.
Kijk ik naar de grafiek van LPB en trek ik de oranje lijn in gedachten even door, dan zie ik een verschil met de blauwe lijn dat maar iets kleiner is dan het verschil in december, waarna LPB de opslag verlaagde met 0,35%.
Kijk ik daarnaast naar de lijst met ALLE spaarrekeningen, dan biedt LPB binnenkort zelfs een hogere rente dan de rekeningen met beperkende voorwaarden.
Dat voorspelt weinig goeds voor de opslag vanaf 1 juli.

De 3% van LPB ziet er veelbelovend uit, op de korte termijn en vooral voor hen die in het bezit zijn van een spaarrekening daar.
De blauwe lijn laat vooralsnog zien dat het gemiddelde van de andere spaarrekeningen de verhogingen van LPB niet bijhouden.
De andere banken zullen in een hogere versnelling moeten schakelen..........


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 8:10 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6738
Hadjememaar schreef:
2.98% nominaal, 3,02% effectief.
Dat voorspelt weinig goeds voor de opslag vanaf 1 juli.

We moeten inderdaad rekening houden met een verlaging, maar ik hoop dat de 1 maands euribor dit compenseert

Hadjememaar schreef:
De andere banken zullen in een hogere versnelling moeten schakelen..........

En terecht... vooral de toppers uit 2008 (MoneYou/ATB/AT/CEB) die vallen mij erg tegen, dat ze niet in de top 5 staan...
Alleen NIBC weet zich nog positioneren in de top 5

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 8:23 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3713
En ook Aegon heeft blijkbaar geen behoefte meer om de rente te verhogen op Eigen Stijl Sparen, dus binnenkort ga ik degenen die ik eerder AES geadviseerd heb nu vertellen dat ze alles beter naar hun LPB rekening kunnen overboeken.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 9:44 pm 

Geregistreerd: zo 17 mei 2009 12:01 pm
Berichten: 32
Twijfel zelf nog of ik al mijn spaargeld moet storten op de LPB rekening, gezien het feit dat de garantie maar 100K is, ik twijfel sterk maar de rente is wel erg mooi t.o.v de andere spaarrekeningen wat denken jullie?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2011 9:46 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Kniertje schreef:
@Moneymakert leuke scenario's voor een "normale" bank, alleen LpB is geen normale bank, LpB haalt bij mijn weten alleen goedkoop geld op voor de financiering van zijn lease activiteiten, ze hebben dacht ik ruim voldoende opgehaalt maar moeten er wel voor waken dat het niet wegstoomt, dus ze zullen ze een nette rente blijven vergoeden maar ook niet meer dan dat(vandaar ook de aanpassing in januari), ik denk dat het ze wel bevalt zo, met relatief weinig klanten (en sores) lekker goedkoop financieren, probeer maar eens te lenen tegen deze tarieven ......


Ehm Kniertje, had je over dit stukje heen gelezen in mijn voorgaande reactie??

Moneymakert schreef:
Zoals in mijn vorige reactie vermeld, is DE grote vraag óf de LPB überhaupt nog behoefte heeft cq gaat hebben aan (nog) meer cashflow, de opheffing van de klantenstop en het daardoor binnenhalen van extra kapitaal, het MOETEN verstrekken van hogere rentevergoedingen aan hun reeds bestaande particuliere ÉN zakelijke klanten door hun koppeling van het 1-maands Euribor-tarief én de kwartaalopslagen van 2011.

Ook een belangrijk punt is de vraag of überhaupt de behoefte nog bestaat bij de LPB om kapitaal te blijven behouden cq extra aan te trekken door mee te gaan in verhogingen op de vrij opneembare spaarrekening dan wel concurrerende deposito's aan te bieden.
Want op het gebied van deposito's hebben ze niet of nauwelijks enige beweging laten zien.
Dat kan een teken aan de wand zijn, de LPB is natuurlijk een bijzondere bank met een héél ander doel dan een "echte" bank. De financiëringsbehoefte voor het bedrijf achter de LPB kan wellicht geheel vervuld zijn en als dat zo is, dan zullen ze -ik hoop natuurlijk van niet- met die gedachte in het achterhoofd, een geheel andere strategie gaan uitstippelen.

Groeten, Moneymaker!!!



Daarin zeg ik al min of meer hetzelfde, de LPB is geen "normale" bank en daarom zijn haar doelstellingen ook anders en moeilijker in te schatten...

Groeten van Moneymaker!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO