Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 1:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 36  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2015 10:28 pm 
Knaak

Als de nieuwe regeling een lastenverlichting betekent voor 90% van de VRH-betalers kun je moeilijk spreken van een lastenverzwaring voor de groep.
Het deel voor wie de nieuwe regeling een lastenverzwaring betekent wordt geacht niet alleen te sparen en is dus minder afhankelijk van de genoemde rente.
Als ik het voor het zeggen had, hielden we de oude regeling, maar een meerderheid denkt er kennelijk anders over.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2015 11:56 pm 
2 Kwartjes

"wordt geacht niet alleen te sparen"

Hoezo ?

Beleggen kost geld en het risico ligt helemaal bij jezelf.

Alleen bij sparen heb je zekerheid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2015 8:20 am 
Knaak

Ik heb ook nooit problemen gehad met de bestaande regeling, maar ik heb dan ook altijd meer dan 4% rendement gehaald, puur op sparen en deposito's. En zodra de nieuwe regeling ingaat zal ik die 4% toch niet meer kunnen volhouden, dus dat voelt ook niet zo erg. Maar het kan gewoon niet verkocht blijven worden als dat je 4% zou kunnen blijven halen, want dat gaat in de nabije toekomst, en misschien nog tientallen jaren langer, gewoon niet meer lukken. En de nieuwe regeling blijft toch ook niet houdbaar, zodat men uiteindelijk wel over zal gaan op belasten van werkelijk rendement, is mijn verwachting, over een paar jaar. Al vind ik dat je dan gestraft wordt voor je "ondernemerschap" als je toch gaat beleggen en veel rendement haalt, want wie dat risico neemt gun ik ook het rendement.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2015 8:49 am 
Stuiver

Het is opgezet en bedoeld als een RENDEMENTS heffing. Vrij logisch dat je belasting betaalt over het werkelijke rendement. Bij de Inkomstenbelasting werkt het precies zo. Het is de bedoeling dat je belasting betaalt over je werkelijke inkomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2015 1:26 pm 
Knaak

e.banket schreef:
Beleggen kost geld en het risico ligt helemaal bij jezelf.
Het risico ligt ook bij het bedrijf, klanten, leveranciers en mogelijks zelf burgers (denk aan de banken die gered werden doordat de burger mee mocht/mag betalen aan de redding van deze banken).

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2015 7:45 pm 
Daalder

Na enig zoeken heb ik gevonden wat vandaag is besloten:

Citaat:
Besluitenlijst van de e-mailprocedure van maandag 28 september 2015

Uitkomsten inventarisatie en voorstel genodigden/aanpak rondetafelgesprek herziening box 3
Stafnotitie - adjunct-griffier, V. van den Eeden - 25 september 2015 Uitkomsten inventarisatie en voorstel genodigden/aanpak rondetafelgesprek herziening box 3 - 2015Z17485

In de e-mailprocedure hebben de volgende fracties met het voorstel van de leden Groot (PvdA) en Omtzigt (CDA) ingestemd: de VVD en de heer Van Vliet. De overige fracties hebben niet gereageerd. Het voorstel is aangenomen. Dat betekent dat een rondetafelgesprek over de juridische, de rendements- en de uitvoeringsaspecten van de voorgestelde herziening van box 3 wordt georganiseerd op dinsdag 6 oktober 2015 van 19:30 tot 21:30.

De namen van de genodigden worden na bevestiging van hun deelname bekend gemaakt.
R.F. Berck 2015A04030

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2015 8:02 pm 
Knaak

Zo, da's geen klein bier.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2015 8:18 pm 
Daalder

Een echte doorbraak :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2015 9:45 am 
Daalder

Vanaf vandaag zijn de financiele beschouwingen:
Citaat:
Niettemin presenteerde de staatssecretaris dit keer méér maatregelen dan vorig jaar. Ze zullen vanaf vandaag worden besproken bij de Financiële Beschouwingen. Het gebruikelijke Belastingplan, met de jaarlijkse fiscale wijzigingen voor het komende begrotingsjaar, ging dit keer vergezeld van vier andere wetsvoorstellen. Alles bij elkaar gaat het om enkele tientallen nieuwe maatregelen, groot en klein.
Citaat:
De Raad van State noemde het in een reactie opmerkelijk dat de verandering van de vermogensbelasting überhaupt in het Belastingplan is opgenomen. Politiek gezien doet het kabinet hier aan koppelverkoop, om de oppositie mee te krijgen: wie voor lastenverlichting van 5 miljard is krijgt de nieuwe vermogensrendementsheffing er automatisch bij. Het CDA wil de twee voorstellen loskoppelen.
Bron: http://www.nrcq.nl/2015/09/30/zo-gaan-d ... veranderen

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2015 5:45 pm 
Daalder

De VVD wil het liefst dat spaargeld wordt belast op het in werkelijkheid behaalde rendement.

Bron:

http://www.nu.nl/geldzaken/4135923/vvd- ... ement.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2015 6:33 pm 
Knaak

Ik heb niet alles gezien van de beschouwingen, maar ik kreeg niet de indruk dat er één partij is, die liever een forfaitair rendement belast dan het werkelijke rendement.
De SP heb ik zelfs horen aandringen op versnelling van het belasten van werkelijk rendement in plaats van de voorgestelde "tussenstap".

Het "probleem" heeft kennelijk alleen Wiebes, die meent dat het nu nog niet goed mogelijk is, de tussenstap wel wil maken en over 3 jaar verder wil kijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2015 6:43 pm 
Daalder

Het verslag staat hier:

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/ ... &version=2

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2015 8:17 pm 
Knaak

Het wachten is nu op het antwoord van de minister en/of staatssecretaris van financiën.
Morgen waarschijnlijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2015 9:39 pm 
2 Kwartjes

Uit het verslag van de naar vandaag verschoven AFB (1e termijn), de bijdrage van kamerlid Omtzigt (CDA) inzake de vermogensrendementsheffing:
Citaat:
Mijn fractievoorzitter heeft bij de APB aangegeven dat het CDA bezwaren heeft tegen het ingewikkelde voorstel dat volgens de VVD een overgangsvoorstel is voor de vermogensrendementsheffing. In Nederland kennen we het uitgangspunt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Het CDA heeft geen bezwaren tegen dat uitgangspunt. Alleen met het huidige voorstel is het bijvoorbeeld mogelijk dat in de toekomst bij tegenvallende aandelenbeurzen en stijgende rentes op spaarrekeningen miljonairs een lager belastingpercentage betalen dan kleine spaarders. Dat is wel erg wrang. Daardoor wordt het probleem niet opgelost dat het veronderstelde rendement nog altijd ver kan liggen van het reële rendement, zoals de heer Harbers hier al ruiterlijk toegaf. En die 4% op obligaties haalt natuurlijk helemaal niemand die bij de minister van Financiën een Nederlandse staatsobligatie koopt. Voor de miljonairs blijven alle ontsnappingsroutes, behalve de Belgiëroute die gedicht wordt, gewoon bestaan, laten we eerlijk zijn. Zet het geld in box 2, dan betaal je gewoon 1% belasting en niet 1,6% of 1,8%. Met die truc is de PvdA toch akkoord gegaan. Dan noem ik nog niet eens de complexere ontsnappingsmogelijkheden, want dat kost me gewoon te veel tijd.

Het CDA pleit voor een nadere bestudering van de mogelijkheden om reëel rendement te belasten. Sinds vorige week hebben wij op dat punt het CPB aan onze kant. Ik moet zeggen, dat is ook weleens prettig. De Raad van State is snoeihard. Die stelt dat niet wordt gemotiveerd wat de doorslaggevende argumenten zijn om de hoge rendementen die samenhangen met extra risico's in een heffing te betrekken. De raad stelt ook dat het voorstel in het nadeel werkt van nota bene de voorzichtige belegger. Voorts ontbreekt een toelichting van de alternatieven binnen het bestaande systeem. De Raad van State stelt tot slot dat het voorstel niet bijdraagt tot complexiteitsreductie.

De raad is bovendien klip-en-klaar van oordeel dat dit voorstel niet thuishoort in het Belastingplan 2016. Het gaat namelijk over 2017, er is geen beoogde budgettaire opbrengst en er is geen samenhang met de andere plannen. Wat doet het kabinet? Het geeft niet eens een reactie op deze opmerking van de Raad van State. We rest our case, zou ik zeggen. Ik herhaal, kom met een beter plan of zie het in ieder geval los van de rest van het Belastingplan. Mag ik de regering vragen om op dit specifieke punt alsnog een antwoord te formuleren op de vraag van de Raad van State waarom het per se in het Belastingplan zou moeten? Zo nee, dan ga ik er gewoon van uit dat de regering het eigenlijk met ons eens is dat het niet thuishoort in het Belastingplan.

Morgen wordt het plenaire debat om 15.30 uur voortgezet.

A penny saved is a penny earned.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2015 10:41 pm 
Stuiver

Inderdaad een goed verhaal van Omtzigt. Eigenlijk wil iedereen wel het werkelijke rendement belast zien worden. Maar alles bij elkaar genomen heb ik echter de indruk dat het merendeel van de sprekers helaas begrip hebben voor het standpunt van Wiebes om eerst zijn voorgestelde systeem in te voeren om het daarna te evalueren. Dit omdat het MvF uit praktische overwegingen niet bij machte is om op kortere termijn het werkelijke rendement te belasten (concrete redenen heb ik overigens nog niet gehoord). Het verschil zit er nog een beetje in dat Wiebes na 3 jaar wil evalueren en dat enkele sprekers dit direct al "werkende weg" willen doen. Ben benieuwd waar het schip strandt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 36  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]