Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 27 jul 2025 4:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 7:38 am 

Moneymaker schreef:
Idd, rente ook maar afgeboekt...

Ja, de rente heb ik ook net van de Icesave rekening gehaald. Saldo is nu echt 0 euro.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 11:52 am 
Vijfje

Als ik het inmiddels goed begrijp, hebben velen zich nooit écht prettig gevoeld bij IceSave, gezien de uittocht.
Echter het geld (lees: de rente) heeft velen gretig gemaakt. :roll:
Leuk om te weten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 12:12 pm 
Kwartje

@Paul209

Eigenlijk voelde ik me erg prettig bij Icesave, lees natuurlijk Landsbanki. Landsbanki behaalde nog steeds goede resultaten en belegt niet in risicovolle hypotheken. Echter, de voortschrijdende kredietcrisis en de verlaagde rating met zicht op een nog lagere rating in de toekomst (althans bij Fitch) heeft mij aanleiding gegeven om, ook voor dit gedeelte van mijn spaargeld, toch het zekere DNB garantiestelsel te verkiezen boven het IJslandse garantiefonds. In hoeverre dit stelsel hele zware financiële klappen kan opvangen is mij nog steeds niet helemaal niet duidelijk. Ik ben (ook nu nog) echt niet bang dat Landsbanki per direct gaat omvallen, maar als de tendens op dit forum staat voor een algemene tendens, kon het toch wel eens zijn dat ook Landsbanki te maken krijgt met grote liquiditeitsproblemen. En zo'n situatie ben ik maar liever voor. Misschien wel wat angstig gereageerd, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 12:26 pm 
Vijfje

jody schreef:
@Paul209
..... kon het toch wel eens zijn dat ook Landsbanki te maken krijgt met grote liquiditeitsproblemen. En zo'n situatie ben ik maar liever voor. Misschien wel wat angstig gereageerd, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Kortom, voordat je aan zoiets begint een doemscenario bedenken is dus helemaal niet verkeerd, blijkt hieruit.

Voor mij deden er bij de start van IceSave eigenlijk té veel verschillende en tegenstrijdige berichten de ronde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 1:45 pm 
2 Kwartjes

linkpagina schreef:
Mijn advies aan Icesave zou zijn om zich ook bij het Nederlandse garantiestelsel aan te sluiten net zoals de 'Russische' en 'Turkse' banken dat zijn. Misschien is Icesave hier al een tijdje mee bezig, anders zou ik de procedure alsnog starten als ik hen was. Hiermee heeft Icesave een grotere kans om hun huidige klanten te behouden met hun spaarsaldo en aantrekkerlijker te worden voor nieuwe spaarders.

Het zou inderdaad veel discussie hier schelen. Ik denk dat juist dit punt voor velen van ons de bottle-neck is om al of niet ons vermogen bij IceSave weg te zetten.
Ik vraag me overigens wel of DNB op dit moment erg happig is om nieuwe banken en instellingen tot het nederlandse garantiestelsel toe te laten, zeker wanneer bij deze banken de vragen worden gesteld over veiligheid en stabiliteit die wij ons hier voortdurend stellen. Ik kan me voorstellen dat DNB het wel prettig vindt dat IceSave onder het IJslandse stelsel valt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Rente
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 2:00 pm 
2 Kwartjes

BillGates schreef:
NIBC vind ik nog een beetje link. OK is wel gedekt, maar is wel een bank die Bos niet gaat ondersteunen...

Vanwaar heb je deze informatie. OK, bij NIBC kun je wel je vragen hebben. In elk geval vallen ze wel onder het door ons zeer gewaarde Nederlandse stelsel. Ik ben wel benieuwd hoe jij weet dat als het misgaat Bos geen maatregelen gaat nemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 2:15 pm 
Kwartje

Bos zei gisteren bij RTLZ dat er uitsluitend sprake kan zijn van een "reddingsplan" als er een bank dreigt om te vallen die het economisch evenwicht ontwricht. NIBC behoort niet tot deze categorie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 2:19 pm 
Daalder

De Telegraaf:
Citaat:
De overheid zal andere Nederlandse banken redden als die door de kredietcrisis in de problemen komen. Dat heeft minister Wouter Bos van Financiën maandagavond gezegd tegen het NOS Journaal en RTL Nieuws.

„Dat zullen we blijven doen als de situatie daar aanleiding toe geeft”, aldus Bos. Volgens hem laat het kabinet de Nederlandse economie niet zitten. Hij voegt er echter aan toe dat Nederland de reddende hand niet zal blijven uitstrekken naar kleine, lokale instellingen.

Thijs, je was me voor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 2:58 pm 

Deze Ijslander heeft ook alles teruggeboekt. Jezus, wat een klotezooi die crisis. Ik denk dat bij Icesave de miljoenen leegstromen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 3:17 pm 
Daalder

Bij Dexia 100 miljoen de afgelopen dagen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 3:28 pm 
Kwartje

oh, ik ben benieuwd wie dan die andere 20 miljoen heeft weggehaald... 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 3:59 pm 
Kwartje

dek schreef:
oh, ik ben benieuwd wie dan die andere 20 miljoen heeft weggehaald... 8)

Ik. :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 4:10 pm 

Moneymaker schreef:
Ik vind het wel jammer en wanneer de stabiliteit weer een beetje terug is stap ik graag weer naar IceSave. Frisse website, goede service, leuke rente... alleen die verd&#@de credietcrisis... :evil:

Zonder kredietcrisis was er geen Ijslandse bank geweest die 5,25% bood, dan zaten we met z'n allen bij de ABN AMRO met 2,5%.....

Over NIBC: dan hoeft de overheid niet bij te springen, de eerste 20K wordt gedekt door Fortis, Rabobank en de ING :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 4:23 pm 
Dubbeltje

Het enige waar men bij IceSave nog spijt van gaat krijgen is dat men niet eerder met depositos is gekomen. Ik denk dat het merendeel van alle tegoeden van ATB, AK, CE en al dat soort banken in deposito's zit, aangezien dat nu eenmaal een lekkerdere rente geeft. En voor de bank zelf betekent dit de zekerheid dat er in elk geval niet onmiddellijk geld teruggeboekt kan worden. En voor de spaarder geeft dat dan weer de zekerheid dat een bank niet zomaar om kan vallen, want ookal zou iedereen zn geld weg willen halen dan kan het niet omdat het vast zit. Nu beredeneren mensen wellicht dat de 5,25 te laag is geworden (dat is al ruim onder de 1 jaars euribor) en dat ze het beter bij een andere bank kunnen stallen. Had IceSave 3 maanden geleden een 1 jaarsdeposito aangeboden van 5,4 of 5,5% dan had ik dat zeker genomen. Ik heb er zelf nog wel vertrouwen in overigens, volgens mij is IceSave Nederland juist géén bank die kan omvallen met een bank run, omdat er geen geld uitgeleend wordt hier in Nederland! Dus het geld wat wij met zn allen hebben ingelegd staat wellicht zelfs nog ergens liquide: omdat het duidelijk is aangetrokken om de Ijslandse moederbank wat ruggensteun te geven verwacht ik niet dat daar al te gekke dingen mee gebeurd zijn. We houden ons vertrouwen in IceSave.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 8:12 pm 

Nu staat er ook iets over Glitnir op de Britse site van IceSave:

Citaat:
important information

About recent banking events

You're no doubt aware that over the past few weeks things have been a little uncertain in the banking world.

In these uncertain times we think it is important that you have the facts to hand so that you can rest assured about the security of the savings you hold with us.

How will the Icelandic government owning 75% of the Icelandic bank Glitnir impact Icesave/Landsbanki?

The quick and decisive action is a compliment to the Government’s strong resolve to strengthen the Icelandic financial system. We view this measure in a positive light and believe it will strengthen the system as a whole.

Over twelve months have passed since the liquidity squeeze first made its mark on world financial markets. The events of past weeks, involving some of the largest financial institutions in the world, will surely be marked in history and most likely change banking as we have known it.

Landsbanki has a sound business model of balanced international operations anchored in its domestic universal banking operations and successful deposit initiatives. Landsbanki’s strong ratio of customer deposits to customer loans was 63% as at 30 June 2008. This is a banking model that will be sustainable in the aftermath of the turmoil now playing out in world financial markets.

Landsbanki’s liquidity remains sound. At 29 September 2008, Landsbanki had liquid assets of EUR 8.0bn, compared to EUR 7.8bn at 30 June 2008.

How does the failure of Lehman Brothers impact Icesave/Landsbanki?

We have no significant exposure to Lehman Brothers and there will be no significant impact to profit.

Bron: http://www.icesave.co.uk/important-information.html

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]