Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 9:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 9:47 pm 

kru schreef:
Nu staat er ook iets over Glitnir op de Britse site van IceSave:

Citaat:
important information

About recent banking events

You're no doubt aware that over the past few weeks things have been a little uncertain in the banking world.

In these uncertain times we think it is important that you have the facts to hand so that you can rest assured about the security of the savings you hold with us.

How will the Icelandic government owning 75% of the Icelandic bank Glitnir impact Icesave/Landsbanki?

The quick and decisive action is a compliment to the Government’s strong resolve to strengthen the Icelandic financial system. We view this measure in a positive light and believe it will strengthen the system as a whole.

Over twelve months have passed since the liquidity squeeze first made its mark on world financial markets. The events of past weeks, involving some of the largest financial institutions in the world, will surely be marked in history and most likely change banking as we have known it.

Landsbanki has a sound business model of balanced international operations anchored in its domestic universal banking operations and successful deposit initiatives. Landsbanki’s strong ratio of customer deposits to customer loans was 63% as at 30 June 2008. This is a banking model that will be sustainable in the aftermath of the turmoil now playing out in world financial markets.

Landsbanki’s liquidity remains sound. At 29 September 2008, Landsbanki had liquid assets of EUR 8.0bn, compared to EUR 7.8bn at 30 June 2008.

How does the failure of Lehman Brothers impact Icesave/Landsbanki?

We have no significant exposure to Lehman Brothers and there will be no significant impact to profit.

Bron: http://www.icesave.co.uk/important-information.html

Laten we hopen dat het allemaal waar is en dat er inderdaad geen echte reden tot paniek is. Feit is wel dat dit nog niet met de Nederlandse klanten is gecommuniceerd, zodat deze nog moeten gissen naar de situatie van Icesave op dit moment. Hopelijk komt er snel een Nederlands statement van de bank..

Profiel  

Berichttitel: Wie is te vertrouwen?
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 9:51 pm 
Knaak

Citaat:
Hopelijk komt er snel een Nederlands statement van de bank..

Zei Fortis een paar dagen voor het staatsingrijpen niet ook dat er niets aan de hand was?
Als bankiers of politici zeggen: "gaat u maar rustig slapen, er is niets aan de hand", pas dan maar op je tellen, dan is er echt iets aan de hand. Waar rook is.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 11:05 pm 
Kwartje

Ik vind het echt jammer.

Nu ook weer; gisteravond laat en vannacht de overboekingen gedaan, vandaag stond het geld al op de tegenrekening. Het is dat de financiele situatie zo belabberd is, maar qua service alleen maar complimenten voor IceSave.
Hadden ze onder het NL garantiestelsel gevallen dan had ik mijn geld lekker laten staan, maar gezien de alternatieven die er nu zijn en de onrust die er op de markt heerst, heb ik toch maar de 'stoute schoenen' aangetrokken....

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 11:07 pm 
Dubbeltje

BillGates schreef:
Als bankiers of politici zeggen: "gaat u maar rustig slapen, er is niets aan de hand", pas dan maar op je tellen, dan is er echt iets aan de hand. Waar rook is.....

Da's niet erg fair. Zo kan een bank het natuurlijk nooit goed doen. Ik zie vooralsnog geen reden mijn geld weg te halen bij Icesave...en dat is aanzienlijk meer dan het door IJsland gegarandeerde bedrag...Ik heb dus werkelijk vertrouwen :lol:. Het enige wat mij op korte termijn van mening zou kunnen doen veranderen is een run op Icesave door bezorgde spaarders. Wanneer dat werkelijk massaal plaasvindt is geen bank daartegen bestand. Hoe begrijpelijk ook, vind ik het spijtig dat menigeen hier op het forum zijn/haar geld al bij Icesave heeft weggehaald. Juist dit gedrag kan - mits op grote schaal vertoond - een bedreiging vormen voor Icesave....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 11:13 pm 

Moneymaker schreef:
Ik vind het echt jammer.

Nu ook weer; gisteravond laat en vannacht de overboekingen gedaan, vandaag stond het geld al op de tegenrekening. Het is dat de financiele situatie zo belabberd is, maar qua service alleen maar complimenten voor IceSave.
Hadden ze onder het NL garantiestelsel gevallen dan had ik mijn geld lekker laten staan, maar gezien de alternatieven die er nu zijn en de onrust die er op de markt heerst, heb ik toch maar de 'stoute schoenen' aangetrokken....

Ben het helemaal met je eens. Ik heb ook de "stoute schoenen" aangetrokken, maar heb eigenlijk net als jij alleen maar complimenten voor Icesave

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 11:18 pm 
Kwartje

@ Marnix: Ben ik deels met je eens.

Wanneer de communicatie richting de klanten concreter zou zijn had ik dit niet gedaan.

Bijv. in de berichtgeving op de website wordt gerefereerd naar de status in juni.
Erg leuk, maar de shit is pas de laatste weken echt losgebroken.

Verder denk ik dat het weghalen van spaargeld slechts een druppel is. Stel dat we met zijn allen 20000 bij IceSave hebben staan en dat er 50000 spaarders hun geld weghalen, dan praten we over, dan hebben we het over 100.... slik, kom er net achter dat dit dus 1 miljard euro is... :oops:
Behoorlijk aandeel dus, maar met 8 miljard aan liquide middelen zou dit het probleem niet moeten zijn. Probleem is de beurs; in een paar dagen tijd verdampt er op veel plaatsen gewoon meer dan 25% van het vermogen. Bij Landsbanki valt de koersval in ieder geval redelijk mee; in een week tijd ca. 13 procent gedaald.

Maar dan hebben we nog het punt IJslandse economie, inflatie en tekort aan vermogen om een eventuele val van nog een bank te financieren. Het kan zijn dat hierbij de Scandinavische banken helpen, maar waarom de problemen dan opzoeken als er alternatieven zijn die onder de NBG vallen?

Profiel  

Berichttitel: Jammer
BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 11:28 pm 
Knaak

Vind het ook jammer. Was best tevreden over Icesave.
Helaas mogen banken uit andere EER landen niet onder het NLse DGS vallen volgens mij. Alleen Nederlandse of uit landen buiten de EER zoals Turkije en Rusland.
Als er nu een Europees garantiestelsel zou bestaan waarbij alle Europese banken automatisch en overal voor hetzelfde bedrag centraal gedekt worden ipv al die nationale DGS-en, dan zou ik zeker bij Ice zijn gebleven.
Dus Europese ministers van financiën: Doe er iets aan. Dan zou EU (of EER) pas echt nuttig zijn voor zijn burgers!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 1:44 am 

Kijk, het grote risico van Ijsland is dat als deze bank omvalt de Ijslandse belastingbetaler miljarden in de bank moet pompen. Met 300 miljoen Amerikanen is dat geen probleem. Met 300.000(!) Ijslanders is dat problematisch.
Ik vind het ook jammer om nu mijn geld weg te halen maar als het mis gaat dan zou ik dat iets meer jammer vinden....

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 3:09 am 
Stuiver

marnix schreef:
BillGates schreef:

Da's niet erg fair. Zo kan een bank het natuurlijk nooit goed doen. Ik zie vooralsnog geen reden mijn geld weg te halen bij Icesave...en dat is aanzienlijk meer dan het door IJsland gegarandeerde bedrag...Ik heb dus werkelijk vertrouwen :lol:. Het enige wat mij op korte termijn van mening zou kunnen doen veranderen is een run op Icesave door bezorgde spaarders. Wanneer dat werkelijk massaal plaasvindt is geen bank daartegen bestand. Hoe begrijpelijk ook, vind ik het spijtig dat menigeen hier op het forum zijn/haar geld al bij Icesave heeft weggehaald. Juist dit gedrag kan - mits op grote schaal vertoond - een bedreiging vormen voor Icesave....

Helemaal eens.

Ik laat (een groot deel van) mijn spaargeld gewoon bij Icesave staan. Prima rente, prima website.

Suggestieve postings als 'Run on the Bank' en 'Ik ook ...' kunnen uiteindelijk alleen maar in het nadeel werken van medespaarders bij alle banken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 6:58 am 
Dubbeltje

halvemark schreef:
Helemaal eens.

Ik laat (een groot deel van) mijn spaargeld gewoon bij Icesave staan. Prima rente, prima website.

Suggestieve postings als 'Run on the Bank' en 'Ik ook ...' kunnen uiteindelijk alleen maar in het nadeel werken van medespaarders bij alle banken.

Bewonderenswaardig! Ik persoonlijk ben totaal niet banken of merken trouw. Waar ik de meeste rente én meeste zekerheid krijg, ga ik. Ook al was ik zo tevreden over de service, de snelheid, etc van Icesave...zodra ik elders dezelfde opbrengsten kan krijgen, echter met Nederlandse zekerheid...dan ga ik daar. Ik vind m'n eigen belang (zekerheid) hoger wegen, dan die van Icesave...zo simpel is dat. Ik heb een vrouw en twee kinderen en die wil ik maximale zekerheid bieden.

Is hetdezelfde bijv. met ADSL. Ik hopte ieder jaar van provider naar provider en steeds 4 megabit ADSL abonnementjes voor 9,95 of lager, omdat het 1e jaar een actieprijs gold. Daarna werd het duurder en ging ik naar de volgende. Mij boeit het niet of die IP-connectivity nu door X of Y geleverd wordt...ik merk daar totaal niks van. Ik merkte geen verschil tussen Speedlinq, CompuServe, etc. Merken zeggen mij vrij weinig op dat vlak. (Op het vlak van apparatuur, kleding, auto's, etc. ligt het natuurlijk anders en hecht ik weer wél waarde aan merken en kwaliteit).

Profiel  

Berichttitel: Re: Jammer
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 7:34 am 

BillGates schreef:
Helaas mogen banken uit andere EER landen niet onder het NLse DGS vallen volgens mij. Alleen Nederlandse of uit landen buiten de EER zoals Turkije en Rusland.

Heb je hier ook een betrouwbare bron van? Als dit klopt zou Icesave dit op hun FAQ pagina kunnen plaatsen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 9:58 am 
Kwartje

marnix schreef:
BillGates schreef:

Helemaal met voorgaande eens. Gisteren is keurig de rente bijgeschreven op het spaartegoed. Dit in tegenstelling tot veel andere banken waar het maar 1X per jaar bijgeschreven wordt. Stel nu dat die bank dan eerder omvalt, dan ben je alsnog je "opgebouwde" rente kwijt, je krijgt dan alleen je hoofdsaldo vergoed. Icesave kan een hoge rente bieden, omdat het weinig kosten heeft (geen bijkantoren). Verder is naar mijn mening de service erg goed en een overboeking wordt zeer snel behandeld. Ik blijf dus lekker bij Iceave.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 10:11 am 
Kwartje

Ik ook, jammer dat ze alleen geen deposito's hebben, 3 of 6 maanden vast voor 5,55% rente zou lekker zijn en net een tikkie hoger als NIBC :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 10:33 am 
Vijfje

Als de kou (aantoonbaar) uit de lucht is ga ik zeker weer inleggen bij Icesave want ik had er best wel schik mee.
De rekening staat nu op 1 euro.
Maar op dit moment ben ik erg voorzichtig geworden.
Met de verliezen van dit jaar (op de aandelen en obligaties) had ik een leuk autootje voor de vrouw kunnen kopen :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 10:51 am 
Daalder

obligataire schreef:
Met de verliezen van dit jaar (op de aandelen en obligaties) had ik een leuk autootje voor de vrouw kunnen kopen :wink:

Ik moet de aankoop van een Audi R8 maar even uitstellen. :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]