Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 27 apr 2024 12:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 feb 2010 4:22 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Jet schreef:
Het enige wat wel voordelig was, was destijds de boekenbon, maar die mocht je geloof ik maar een keer per jaar bestellen.

Nu is de boekenbon (waarschijnlijk vanwege te groot succes) helemaal uit het assortiment verdwenen. Balen... anders had ik (een deel van) mijn 400.000 rentepunten omgezet in boekenbonnen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 feb 2010 6:05 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Klagen helpt niet. Je moet er wat aan doen.
Met opstappen bereik je volgens mij het beste resultaat, omdat de portemonnee van de bank daar uiteindelijk onder gaat lijden.
Ik snap trouwens toch niet dat sommige mensen überhaupt door de jaren heen nog denken dat PB/ING een gulle gever is/was.
Je hoeft alleen maar naar het spaarrente beleid t.o.v. de rest van de gemiddelde markt te kijken, dan weet je toch wel genoeg lijkt mij?
Plusrekening (niet meer te openen):
afbeelding: http://www.spaarinformatie.nl/images/graphs/80.png?1265989094
(N.B. De verhoging in begin 2009 was het gevolg van een hoop negatieve publiciteit over deze rekening.)

Internetspaarrekening:
afbeelding: http://www.spaarinformatie.nl/images/graphs/32.png?1265989084

ING zal er wel wakker van liggen dat de 2 lijnen elkaar inmiddels angstig dicht naderen. :lol:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 feb 2010 3:33 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Paul209 schreef:
Ik snap trouwens toch niet dat sommige mensen überhaupt door de jaren heen nog denken dat PB/ING een gulle gever is/was.
Je hoeft alleen maar naar het spaarrente beleid t.o.v. de rest van de gemiddelde markt te kijken, dan weet je toch wel genoeg lijkt mij?


Het is nog veel gekker, het gaat niet zomaar om sommige mensen.
In de Geld-Gids van deze maand staan enkele uitkomsten van een spaaronderzoek van de Consumentenbond.
Citaat:
Van de ondervraagden heeft bijna de helft een spaarrekening bij ING (47%). Ruim eenderde (34%) spaart bij de Rabobank.


Citaat:
ING heeft ook "een gematigde bandbreedte tussen het hoogste en laagste rentetarief" beloofd.
...
Volgens ING komt de bandbreedte nu uit op 1,25 procentpunt. Dit is het verschil tussen de laagste rente op de Loyaalrekening (1,25%) en de hoogste rente op de Profijtrekening (2,5%)

Westland Utrecht is een dochter van ING en biedt 2,6%. Zo gezien houdt ING zich al niet aan de afspraak, maar leg hier de grafiek van de Plusrekening nog eens naast...
Juist, ING blijkt nog meer spaarrekeningen te hebben (uit mijn hoofd ook nog een Renterekening, Sterrekening, Kapitaalmarktrekening en Leeuwrekening). De laagste rente is waarschijnlijk 1%, waarmee die bandbreedte minstens op 1,6 procentpunt ligt.

Die blauwe lijn komt wel angstig dicht in de buurt van de oranje lijn, maar het gebeurt terwijl ING de rente verlaagt. Ik denk niet dat daar op het moment ook maar iemand wakker ligt.
Voor Spaarinformatie is er nog een wereld te veroveren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 feb 2010 10:45 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ik heb mijn mening al enkele keren vermeld, dus houd ik het maar op... :mrgreen: :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 26 feb 2010 3:49 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Paul209 schreef:
ING zal er wel wakker van liggen dat de 2 lijnen elkaar inmiddels angstig dicht naderen. :lol:


Onder "Rentewijzigingen" op deze site is te zien dat ING de rente heeft verhoogd op Plus- en Comfortspaarrekening. In het laatste geval zelfs met 0,75% ! Opvallend, in een tijd met hoofdzakelijk dalende rentes.
Al naderen de lijnen elkaar nu nóg dichter, kennelijk ligt er toch wel iemand wakker :D

Nu de rente bij Westland Utrecht en de ING Profijtrekening is verlaagd naar 2,4% lijkt de bandbreedte tussen de hoogste en laagste rentevergoeding inderdaad binnen de beloofde 1,25 procentpunt te liggen, namelijk 1,15.
Rest één vraag: Op de site van ING is nog steeds sprake van een Rente-, Ster- en Leeuwrekening, maar de rentepercentages worden op de site niet vermeld. Die zijn op te vragen bij de Klantenservice en staan "op uw afschrift".
Eigenlijk maar een futiliteit, maar weet iemand meer over deze percentages ?

Ik kan natuurlijk de klantenservice bellen, maar ik heb die rekeningen helemaal niet (meer). Ik voel er niets voor om minutenlang in de wacht te gaan staan om, nadat er gevraagd is naar mijn rekeningnummer, te horen dat het mij niks aangaat.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 26 feb 2010 4:24 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 09 nov 2008 9:58 pm
Berichten: 107
Hadjememaar schreef:
Rest één vraag: Op de site van ING is nog steeds sprake van een Rente-, Ster- en Leeuwrekening, maar de rentepercentages worden op de site niet vermeld. Die zijn op te vragen bij de Klantenservice en staan "op uw afschrift". Eigenlijk maar een futiliteit, maar weet iemand meer over deze percentages ?
Ze zijn alle drie met maarliefst 25% gestegen: van 1,00 naar 1,25%. Er stond toevallig begin deze week een advertentie in verschillende kranten. Hier kon ik dat op het net terugvinden: Spaarbericht ING


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 26 feb 2010 5:03 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
euromunt schreef:
Ze zijn alle drie met maarliefst 25% gestegen: van 1,00 naar 1,25%. Er stond toevallig begin deze week een advertentie in verschillende kranten.


Toch mooi voor waarschijnlijk een grote groep spaarders in Nederland, die wat minder actief zijn dan de meesten op dit forum.

Volgens dit bericht stond er in 2006 alleen al op de Plusrekening een bedrag van 2,9 miljard Euro.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 27 feb 2010 4:41 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Er bestaat een ING-spaarrekening genaamd TWIN met een variabele rente van maar liefst 3%. Dat deze rente wordt vergoed over het spaardeel doet mij vermoeden dat het om een gecombineerde spaar en beleggingsrekening gaat. De rente op deze spaarrekening is al sinds 21 mei 2008 ongewijzigd.

Zie:
http://www.ing.nl/particulier/sparen/ac ... erig2.aspx

https://mijn.ingbank.nl/ing/downloadabl ... lement.pdf

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 27 feb 2010 10:20 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
ErikVries schreef:
Er bestaat een ING-spaarrekening genaamd TWIN met een variabele rente van maar liefst 3%. Dat deze rente wordt vergoed over het spaardeel doet mij vermoeden dat het om een gecombineerde spaar en beleggingsrekening gaat.


Interessant.
Ik vroeg me meteen af, waar je die hele tabel (in je eerste link) vandaan had. Intussen heb ook ik hem gewoon gevonden via de FAQ's bij ING. Gisteren vond ik daar, zoals ik al schreef, alleen:
"Die zijn op te vragen bij de Klantenservice en staan "op uw afschrift"",
Dat zal ik maar wegschrijven onder het idee dat ik op de verkeerde plek gezocht heb. :?

Maar je hebt me ook nieuwsgierig gemaakt naar die TWIN-rekening. En waar kom ik via de zoekmachine het eerst terecht ? Op Spaarinformatie :o

Ik weet niet of deze rekening opgenomen zou behoren te worden in de top 10. Via de site van ING kan ik zo weinig informatie vinden over deze TWIN-rekening dat ik niet zeker weet of je hem eigenlijk nog wel kunt openen. Elders op internet wordt vermeld dat de TWIN-rekening gekoppeld kan worden aan een hypotheek, maar ook dat zegt weinig. Verder zijn de meningen over de ING Twin-rekening "verdeeld", zal ik maar zeggen.

10 jaar lang minstens 50 Euro storten en altijd 1% opnamekosten, terwijl er voor het rentepercentage geen concrete garantie gegeven wordt, is niet mijn keuze. Maar ik moet zeggen dat ING, misschien wel door het "Webcare Team", de laatste tijd weer in mijn belangstelling komt.

En Spaarinformatie kan weer even vooruit met deze lijst van actuele spaarrentes. :oops:

Volgens dit bericht had ING in 2008 75 verschillende spaarrekeningen, maar wilden ze dat terugbrengen naar 21. Voor de beheerders van spaarinformatie is te hopen dat het intussen grotendeels gelukt is


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 28 feb 2010 3:37 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ik heb ING Twin al jaren.
Stel je legt 50 euro in per maand.
Je moet van tevoren aangeven hoe je die 50 euro inleg wilt verdelen:
bijv. 10% in een van de dynamic mix fondsen en 90% op het spaargedeelte.
Deze verdeelsleutel kan je altijd, naar eigen inzicht, wijzigen.
Het spaargedeelte geeft inderdaad een vrij hoge rente (momenteel 3% en dit is al langere tijd zo).
Je kan altijd weer alles of gedeeltelijk opnemen:
de opnamekosten zijn dan 1%.
Ditzelfde geldt dus ook voor het gedeelte van je inleg in een van de beleggingsfondsen:
het betreft hier de ING Dynamic Mix fondsen.
Je hebt hierbij de keuze uit 5 fondsen: dynamic mix fonds 1 tot en met 5.
Nr. 1 is defensief en het minst risicovol.
Nr. 5 is offensief en het meest risicovol.
De rest zit er tussenin.
Zie voor het koersverloop van deze 5 fondsen de volgende link op behr.nl:

http://www.behr.nl/Beurs/H/index_nl.htm ... GINGSFUNDS

Klik op ING Dyn.mixf. 1 of 2 enzovoorts.

Ik weet overigens niet of ING Twin nog te openen is.
Ikzelf heb het toendertijd geopend bij de oude ING Bank (dus de daadwerkelijke ING en dus niet de Postbank).
Maar ik neem aan dat het ING Webcare Team daar antwoord op zal geven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 28 feb 2010 12:38 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
schuiver schreef:
Ik heb ING Twin al jaren.

Omdat het hier "Spaarinformatie" is heb ik ING Twin bekeken als mogelijke spaarrekening. Ik meen uit de voorwaarden te kunnen opmaken dat je de Twin-rekening ook uitsluitend kunt gebruiken als spaarrekening.
Overigens: Al zijn er naast de algemene opnamekosten van 1% geen kosten bij opname uit de beleggingsfondsen (naar de spaarrekening !), de ING Dynamic Mix Fondsen kennen hun ingebouwde kosten. ING berekent al gauw 0,5% aan kosten per jaar.

Citaat:
Het spaargedeelte geeft inderdaad een vrij hoge rente (momenteel 3% en dit is al langere tijd zo).


Deze zin neem ik letterlijk en alleen dan klopt hij. 3% is al lange tijd de vergoeding van ING-Twin en die is nu inderdaad vrij hoog. Het is echter dezelfde vergoeding als in 2008 en voor het grootste deel van de tussenliggende tijd is die vergoeding bepaald niet hoog te noemen.
Kijk ook hier:
Dat bleek echter maar een tijdelijk genoegen te zijn. De bank bracht de rente op de TWIN terug van 3,75 procent in 2004 naar 2,5 procent nu (2007, red.). In die periode steeg de marktrente met 2 procent.

Hier en daar wordt geopperd om afzonderlijk te beleggen in ING beleggingsfondsen en het spaargedeelte elders onder te brengen. Ik neig naar de overtuiging dat deze keuze verstandiger is. (Ik zeg niet dat het de verstandigste optie is)

En dan nog die bandbreedte van 1,25% van ING: Hoe lang mag de Twin-rekening zich nog buiten deze bandbreedte bevinden ? Een verlaging met 0,5% binnenkort is niet ondenkbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 maart 2010 3:09 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ja, het bovenstaande klopt allemaal.
Maar bij mij loopt deze rekening al zeker 8 jaren.
De looptijd is overigens onbeperkt (totdat jezelf deze rekening doet opzeggen).
In de tussentijd heb ik mijn beleggings gedeelte al een aantal malen verkocht (bij relatief gezien hogere koersnivo's) en er dus telkens winst op genomen !
De rente over het spaargedeelte is inderdaad niet altijd de beste rente geweest, maar ook niet een van de slechtste rentes.
Ik houd deze rekening gewoon aan, als welkome aanvulling en alternatief op het gehele spaaraanbod in Nederland.
Daarnaast doe ik natuurlijk wel mee, aan het eruit gooien van laagrentende spaarrekeningen (zoals de plusrekening bij ING) en het openen van spaarrekeningen die relatief gezien een goede rente bieden.
Het continu switchen vergt veel tijd en renteverlies, dus dat doe ik niet.
Wel verplaats ik zo en dan wat spaargeld naar een van de rekeningen die een hogere rente bieden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010 1:14 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Dat ikzelf niet overweeg om deze rekening te openen, als het nog kan, zegt niet zo heel veel.
Ergens wordt gesteld, dat je ook zelf deze constructie kunt opzetten: Die ING Dynamic Mix Fondsen zijn gewoon open, je kunt storten en opnemen wanneer je wilt en je kunt het eigenhandig combineren met elke andere spaarrekening, al dan niet bij ING. Ik heb een antipathie tegen opnamekosten, dat geeft voor mij de doorslag.
Anderen kunnen andere afwegingen maken, gelukkig, en ik kan het me heel goed voorstellen. Vooral voor de "kleine belegger", waartoe ik mezelf ook reken, is het een prima rekening om te profiteren van de vaak (maar niet altijd) hogere rendementen die met beleggen te behalen zijn.
Ik zou het zelfs ronduit onverstandig vinden, als iemand al zijn reserve stopt in beleggingen. Er is ook nog zoiets als een gulden middenweg.

Af en toe een nieuwe rekening openen, nu en dan een "weggezakte" rekening opheffen, voor iedereen die zich niet in slaap laat sussen is dat nou eenmaal de realiteit van vandaag. Het is een cliché: "Als je het niet doet, ben je een dief van je eigen portemonnee".

En dat continu switchen. In actie komen, omdat er een rekening is met een hogere rentevergoeding betekent niet per definitie dat je met je hele hebben en houden naar de nieuwe spaarrekening gaat. Al die moeite, het renteverlies en dan nog het risico dat volgende week blijkt dat het allemaal voor niets is geweest omdat je nieuwe bank ook weer de rente verlaagt.
Als er ergens hier op dit forum wordt gedacht en geredeneerd, wat nu exact de slimste keuze is, betekent dat volgens mij nog niet dat de poster zijn eigen raad al tot uitvoer heeft gebracht of dat ook werkelijk gaat doen. In mijn eigen geval gaat dit hoe dan ook niet op.
Ook dan is er weer een gulden middenweg, zoals altijd.
Behalve bij het schaatsen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2010 7:34 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Nou ja, ieder zijn eigen keuze natuurlijk.
Ik ben tevreden met de ING Twin rekening, dus ik houd deze rekening gewoon aan.
Ik heb zo af en toe toch al mooie winstjes kunnen nemen op het beleggingsgedeelte ervan.
Zelf ben ik belegger en spaarder in een voor mij acceptabele verhouding (een gulden middenweg voor mij), uitgaande van mijn eigen risico profiel (dat je om de zoveel tijd wel weer eens dient bij te stellen).
Ik beleg dan ook in beleggingsfondsen, aandelen, e.d. via verschillende aanbieders.
En ik spaar natuurlijk ook bij de diverse aanbieders van een goede tot redelijke rente (met dank aan deze site en aan dit forum !).
Er zijn mensen die beleggen dom vinden.Omgekeerd zijn er beleggers die sparen dom vinden.
Ook hier geldt echter die gulden middenweg.
Als je zoals ik al zo'n 20 tot 25 jaren een gedeelte van je beschikbare geld investeert in diverse beleggingen, dan weet je ook wel welke risico's ermee gepaard gaan.Maar ook de mooie gelegenheden, om toch eens goed te scoren, leer je dan beter kennen.Maar verlies hoort er ook bij, dat is nu eenmaal zo bij beleggen.
Soms ben ik dom, soms ben ik slim, maar ik ben wel redelijk tevreden:
de aller beste methode bestaat namelijk niet.
Of het nu gaat om sparen, om beleggen, om politiek, om gezondheid, of om noem maar op:
er bestaat geen allerbeste methode.
Wel is het belangrijk om slechte methodes en gewoontes zoveel mogelijk te mijden c.q. af te leren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 apr 2010 4:17 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Inmiddels kan ik melden dat de hier besproken ING TWIN-rekening opgeheven wordt.
De rekening kan ook niet meer geopend worden.
Het spaardeel wordt overgezet naar de topspaarrekening.
Het beleggersgedeelte wordt overgeheveld naar de ING Beleggingsrekening.
Ik heb hierover persoonlijk bericht ontvangen van ING.
Dit alles houdt verband met het feit dat alle producten van de voormalige ING Bank (zonder de Postbank) worden omgezet in gelijkwaardige producten van de nieuwe ING Bank (met de Postbank).
Inloggen met calculator zal dan ook gedaan zijn.
Inloggen gaat dan op de gebruikelijke wijze (zoals voorheen bij de Postbank).
Zie voor meer info:

http://www.ing.nl/particulier/klantense ... en_Actueel


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO