Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 11:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009 11:10 am 
Vijfje

Tis een heel gedoe, maar volgend jaar een paar eurootjes minder storten, en bijv. elke maand of kwartaal een eurootje bijstorten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009 11:15 am 
Dubbeltje

Het via een truc, en dan nog via de salarisadministratie want zelf bijstorten kan niet, proberen te zorgen dat er een nieuw afschrift verstuurd wordt helpt vermoedelijk niets want op de afschriften die ik tot nu toe heb ontvangen wordt het rente percentage helemaal niet vermeld. De oplossing is waarschijnlijk wachten tot de rentebijschrijving heeft plaatsgevonden en het dan zelf uitrekenen. Over 2008 kom ik dan op gemiddeld ca 2.15%.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009 11:20 am 
Vijfje

Hebben jullie een Ondernemings Raad?
Die kunnen een voorstel aan de directie doen een andere bank te kiezen.
(Ik heb ooit iets over een tijdelijke versoepelde regeling geschreven. Ik ga even zoeken.)

P.S. Ik haalde 2 dingen door elkaar.
Mijn inzending ging over pensioenen elders onderbrengen.
viewtopic.php?f=33&t=1899&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=werkgevers

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009 12:02 pm 

@euromunt + @Blikoortje
De ING en uw werkgever hebben gezamenlijk de rentepercentages vastgelegd in de Spaarloonregeling. De werkgever heeft een bijdrage hierin, met gevolg dat het uiteindelijke rentepercentage per werkgever kan verschillen. Het is daarom niet mogelijk te zeggen wat het maximale en minimale percentage is. Voor meer informatie over de afspraken zie: http://www.ing.nl/Images/225975_0609_tcm7-21071.pdf artikel 9. Deze rentepercentages zijn mede afhankelijk van wat de rente doet op de markt.

Extra informatie is te vinden op:
http://www.ing.nl/particulier/sparen/sp ... spaarloon/
http://www.ing.nl/particulier/sparen/sp ... evers.aspx

@euromunt:
Ik heb het nagevraagd en in geval van "oud-ING'er" staat het rentepercentage inderdaad niet op het afschrift. Stuur via een pb jouw postcode+huisnummer en het telefoonnummer waarop ik je kan bereiken, dan zoek ik dit voor je uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 nov 2009 3:24 am 
Kwartje

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar wat het rentepercentage op mijn spaarloonrekening nou eigenlijk is. Want dat staat dus echt nergens vermeld (niet op de site, niet op de afschriften, nergens anders). Vorig jaar heb ik daar een paar keer voor proberen te bellen. En bij de 3e keer bellen kreeg ik toen antwoord. Echter wel na een half uur aan de lijn gehangen te hebben en 7 keer te zijn doorverbonden (ik overdrijf niet). Ik kan mij dus niet aan de indruk onttrekken dat jullie dit liever niet willen laten weten.

Ik stuur wel een PB.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2009 7:16 pm 
Dubbeltje

ING Webcare Team schreef:
De werkgever heeft een bijdrage hierin, met gevolg dat het uiteindelijke rentepercentage per werkgever kan verschillen. Het is daarom niet mogelijk te zeggen wat het maximale en minimale percentage is.

Het "daarom" in deze begrijp ik niet. Als er allerlei verschillende afspraken zijn dan zit er in die verzameling percentages een hoogste en een laagste percentage. Als jullie zouden willen dan zouden die op de website vermeld kunnen worden. Een andere mogelijkheid zou misschien kunnen zijn om het percentage zonder de bijdrage van de werkgever te vermelden, en dan natuurlijk toe te voegen dat het exclusief die bijdrage is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18 nov 2009 10:41 am 
Dubbeltje

Ik vind het ook zeer apart dat een werkgever een gedeelte van de rente zou betalen???
Dat is lekker voor de bank, zij krijgen de centen waarmee ze kunnen werken en een ander betaald de kosten daarvoor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18 nov 2009 6:30 pm 
Dubbeltje

Verder fantaserend ;) : ze zullen toch niet bedoelen dat er werkgevers zijn die een "bijdrage" van de rente ontvangen? Dat dan als een soort van compensatie in de administratiekosten van het aanbieden van een spaarloonregeling.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18 nov 2009 7:46 pm 
3 Kwartjes

Er zitten 'kosten' aan zo een rekening, de vraag is wie betaald die?
Werkgever of werknemer?

Werkgever betaald: Hogere rente
Werkgever doet niks, lagere rente (verdekte kosten) voor de werknemer

Doe nou niet zo verbaasd, banken verzekeraars.... allemaal een grote witwas bende met verstopte kosten en onzichtbare rendementen.

Profiel  

Berichttitel: Collectieve Spaarrente
BerichtGeplaatst: wo 18 nov 2009 8:01 pm 
Dubbeltje

Jet schreef:
Ik vind het ook zeer apart dat een werkgever een gedeelte van de rente zou betalen???

Ik neem aan dat de afspraken tussen bank en werkgever gewoon inhouden dat de werkgever afspreekt om de spaarloonrekeningen voor alle deelnemende werknemers bij deze bank onder te brengen, en dat die bank dan een hogere rente geeft naarmate het aantal spaarloonrekeningen van dat bedrijf hoger is. Bij bijvoorbeeld de SNS-bank werkt dat voor zowel Spaarloon als Levensloop ook zo. Bij spaarloon doen ze daar ook vaag over de rente, maar voor levensloop staan de percentages wel op hun site:

SNS schreef:
Met de SNS Levenslooprekening ontvang je 3,75% rente over je spaargeld. Sluit je werkgever een collectief contract met ons, dan kan die rente zelfs oplopen tot 4,05%. De rente hangt af van het aantal werknemers:

• Collectief contract tot 50 werknemers: 3,85% rente
  • Collectief contract van 50 of meer werknemers: 4,05% rente

Ik neem aan dat het voor spaarloon bij ING op een vergelijkbare manier werkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 10:17 am 
Dubbeltje

Dat zou erg oneerlijk zijn, ik werk bijvoorbeeld bij een zeer klein bedrijf met maar 10 medewerkers. Je zou dus dan altijd een zeer lage rente krijgen, ook al zou heel het bedrijf met de spaarloonregeling meedoen.
Ik zou toch graag willen weten waarom er verschillen in rentepercentages zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 23 nov 2009 5:27 pm 
Kwartje

Ik zou me daar niet al te gek druk over maken. Uit het voorbeeld in de voorgaande post (weliswaar een levensloopregeling, maar toch) blijkt dat het gaat om enkele tienden van procenten verschil. Het grote voordeel van de spaarloonregeling zit in het feit dat je spaart van je bruto loon, waarbij je het spaartegoed na 4 jaar netto op kan nemen. (Voor de meeste mensen) 42% rendement over 4 jaar, da's ruim 10% per jaar. Die paar tienden procent per jaar verschil in normale rente valt daarbij in het niet.

Even snel rekenen: je kan zo'n 600 EURO per jaar sparen in de spaarloonregeling. Dat valt na 4 jaar vrij. Het totale spaartegoed hoeft dus maximaal zo'n 2400 EURO te zijn: tegenover alles wat je daarna spaart valt een even groot bedrag vrij dat je op kan nemen en parkeren op een normale spaarrekening. In het voorbeeld gaat het om 0.2% verschil. Dat is over 2400 EURO 4.80 EURO per jaar. Dat lijkt me geen bedrag om de Kifid voor in te schakelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 23 nov 2009 11:46 pm 

Anderhalve maand geleden contact gehad met ING-klantenservice (telefonisch)
Zouden een brief sturen naar een internetoplichter, en mij daarbij op de hoogte stellen.
Echter nooit iets van gehoord.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 2:23 am 
3 Kwartjes

Zomaar een suggestie. omdat het hier eerder ook al over die rentepunten ging.
Ik doe er niets mee.

ING zet mijn rentepunten om in geld en maakt het bedrag over naar giro 555.

Van mijn kant ben ik bereid om het bedrag dat ING geeft voor mijn rentepunten te verdubbelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010 6:00 pm 

Citaat:
ING zet mijn rentepunten om in geld en maakt het bedrag over naar giro 555.

Hoe zet je je rentepunten om in geld?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]